Verschillende leeftijden, verschillende behoeften





Schoolkinderen 6-12 Jaar

• Behendigheid, evenwicht en coördinatie

• Regelspel

• Vriendschappen

Fysieke excellentie

Schoolkinderen lijken soms alles al te kunnen en ze willen vaak nog veel meer. Fysiek gezien heeft hun lichaam dezelfde verhoudingen als die van volwassenen en hun kinesthesie en evenwichtsgevoel groeit nog elke dag. Schoolkinderen beheersen over het algemeen de elementaire coördinatie vaardigheden, zoals hardlopen, klimmen en balanceren. Uitdagingen op het gebied van lenigheid en coördinatie zijn favoriet.

Regelspel

 

Door een goed ontwikkeld taalniveau en een groeiend begrip voor andere mensen is er in het spelen voor 6-tot 12-jarigen ruimte voor overleg en samenwerking. Dit geeft ze de mogelijkheid om in grotere groepen te spelen. Geleidelijk aan groeien ze van rollenspel naar ‘regelspel’. Door het toevoegen van (zelfbedachte) regels wordt het spel aansprekender en ervaren kinderen positieve concurrentie. Door middel van regelspelletjes leren ze o.a. om te gaan met ‘winnen en verliezen’ en houden ze spelenderwijs rekening houden met anderen.

 






Actief leren

Recent onderzoek toont aan dat belangrijke vaardigheden gemakkelijk worden geleerd door te spelen. Wachten op je beurt kan moeilijk zijn in de klas. In de speeltuin lijken kinderen dit veel beter te begrijpen. Buitenspeelomgevingen met uitdagend en gevarieerd speelaanbod vergroot ook in de klas het concentratievermogen en de bereidheid om te leren.



Speeltoren met TrackRide, Fysiek, plastic glijbaan.

Dit ruime, draaibare en kantelbare onderdeel is individueel of met 2-3 personen bespeelbaar als zitplaats voor tieners:

MOTORISCHE VAARDIGHEDEN, zoals balanceren, cross-coördinatie en kinesthesie tijdens het draaien en kantelen

SPIERVAARDIGHEDEN in o.a. benen en romp tijdens het proberen op het draaiende deel te blijven.

BOTSTERKTE bij het afspringen

 

 

Speelwaarde

Fysiek

Emotioneel

Cognitief

Creatief