Wie wij zijn

KOMPAN’s purpose is to help our customers to healthier and happier communities, and we have done this since 1970.

Een ronde stip en een vierkante wereld

De oprichter van KOMPAN was een kunstenaar die in 1970 begon met het ontwerpen van sculpturen. Toen Tom Lindhardt er getuige van was hoeveel kinderen graag met zijn kunst speelden, besloot hij om voor hen speelsculpturen te maken.

In de jaren zeventig was er een verandering in levensstijl waarbij veel mensen ervoor kozen om in steden te wonen in plaats van op het platteland. Deze verstedelijking dwong architecten tot het plannen van grote, vaak anonieme, gebieden voor volkshuisvesting. Tom's constatering: "De omgeving miste kleur en vorm". Daarom ging hij op zoek naar ronde en kleurrijke speelfiguren die kinderen konden gebruiken om door de woonwijken te navigeren. Het gaf het gebied de eigenheid en identiteit en kinderen iets om op te spelen.

Een halve eeuw later blijven onze producten een baken om kinderen te helpen navigeren door de eerste leuke jaren van het leven en natuurlijk is het tevens iets bijzonders om op te spelen. Het is een filosofie die nog steeds deel uitmaakt van ons DNA.

Mooi en tijdloos ontwerp voor kinderen

Mooi en tijdloos ontwerp voor kinderen

Tom heeft hard en lang gewerkt om zijn spelontwerpen te perfectioneren. Hij wilde dat ze opvallend en aantrekkelijk zouden zijn op een tijdloze manier. Zijn eerste product was de Crazy Hen, die vandaag, vijf decennia later, een iconische moderne klassieker is.

Deze filosofie om mooie en tijdloze speeloplossingen te ontwerpen zit nog steeds in ons DNA.

Sindsdien heeft KOMPAN het volgende uitgevonden en gecreëerd: 

  • het concept van de veerelementen
  • kleurrijke speelhuisjes
  • 3-dimensionale touwstructuren
  • 360 graden spel,
  • de moderne speeltuin gebaseerd op vrij spel, inclusief de Supernova
  • hout- en natuurspel heruitgevonden met thematisch spel op basis van speelwaarde
  • buitenfitness met regelbare weerstand buitenshuis

Het zit in ons DNA om klanten mooie locaties te geven die er al tientallen jaren uitnodigend uitzien..

Spel en fitness waarmee gebruikers zich ontwikkelen

Met de verstedelijking van de vroege jaren zeventig van de vorige eeuw kwamen er steeds meer vrouwen op de arbeidsmarkt. Dit betekende dat een toenemend aantal kinderen naar kleuterscholen ging waardoor er druk op de kinderen werd uitgeoefend om hun essentiële fysieke, sociale, cognitieve en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Daarom heeft KOMPAN een team van kinderexperts, het KOMPAN Play Institute, opgericht om producten te ontwikkelen die de ontwikkeling van de gebruikers bevorderen. De abstracte thema's van onze producten, zoals Moments Story Makers, stimuleren de wereld van de fantasie van het kind, het rollenspel en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Deze filosofie wordt weerspiegeld in onze naam. Kompan komt van het Deense woord voor metgezel en levenslange vriend. De speeltuinen moeten de reizende partner van het kind zijn tijdens de ontwikkeling. Op dezelfde manier heeft KOMPAN het Kompan Fitness Institute opgericht. Het KFI werkt samen met universiteiten om producten te maken die een positieve invloed hebben op het fysieke welzijn van de gebruikers. Op publiek niveau is een gezondere gemeenschap economischer en milieuvriendelijker. Belastinggeld dat wordt besteed aan een buitenfitnessfiets, vermindert de wachtrij in de wachtkamer van de arts.

Een halve eeuw later zijn we wereldwijd marktleider op het gebied van buitenspeel- en fitnessterreinen

Wij ontwerpen, produceren en installeren elke maand meer dan 1.000 speel- of fitnesslocaties Dat is één installatie per 44 minuten. Door het familie-eigendom van KOMPAN in een partnerschap met onze top 60 managers kunnen we de best mogelijke beslissingen op lange termijn nemen voor onze gebruikers, klanten, partners en medewerkers om de gemeenschappen die we bedienen te ontwikkelen en te ondersteunen.

Bekijk meer over onze werkwijze via deze link

KOMPAN_worldmap_2019.jpg